BLOG

Salam,

Bulan ini genaplah 6 tahun saya menjalankan Kursus Borong China daripada awal pada tahun 2008 sehinggalah tahun ini. Sepanjang 6 tahun ini saya mengekalkan harga sama iaitu RM 399.

Sebagai penghargaan kepada anda, kami akan menurunkan harga Kursus Borong China ini kepada hanya RM 100 sahaja. Penurunan 75% daripada harga sebenar.

Kursus Borong China yang baru ini juga mempunyai segmen tambahan mengenai PusatBorong.com yang anda boleh manfaatkan untuk mereka yang mempunyai modal yang tidak besar untuk ke China.

Anda berpeluang menjadi ahli di PusatBorong.com dan mendapat pelbagai keistimewaan daripada kami.

Ok.. untuk anda yang pernah mengikut Kursus Borong China sebelum ini, harga anda hanya RM 50 untuk keseluruhan Kursus ini. Anda juga perlukan semangat baru, jadi jangan lepaskan peluang ini untuk menyertai Kursus Borong China + PusatBorong.com versi baru yang akan berlangsung pada 10hb Mei 2014 ini.

KURSUS BORONG CHINA + SEGMEN PUSATBORONG.COM

Tempat : Wisma MCA, Jalan Ampang
Kapasiti : 70 orang sahaja
Waktu : Pukul 9.00 pagi
Yuran : RM 100 sahaja

UNTUK MENDAFTAR, anda boleh terus bank in terlebih dahulu ke akaun Maybank Anzac Consultancy di 564548121741 dan SMS/Whatapps nama penuh dan no. telefon anda ke 017-2517515 (SMS/Whatapps)

Terima kasih

Daftar SEGERA hari ini sebelum kehabisan tempat.

Shahabudeen Jalil

p/s : Anda yang pernah menghadiri KBC baru-baru digalakkan untuk hadir semula. Selain daripada membaharui semangat dan ilmu anda, anda juga berpeluang untuk berkongsi pengalaman anda (jika anda ingin berkongsi) dengan peserta lain yang masih baru dalam perniagaan.

{ 0 comments }

pray

Salam,

Pada pagi Sabtu 8hb Mac 2014, saya pelik dengan beberapa ‘miscall’ yang terdapat pada telefon saya, kerana jarang sekali ada ‘miscall’ pada waktu awal pagi sebegini.

Memandangan pada hari itu saya ada menganjurkan Kursus Borong China di pejabat, saya pun bersiap dan diberitahu oleh isteri saya, Olga, bahawa ada pesawat Malaysia Airlines ke China yang hilang dari radar.

Saya berdoa supaya semua penumpang yang ada dalam pesawat itu selamat dan tidak ada sesiapa daripada penumpang itu terdiri daripada student Kursus Borong China saya.

Alhamdulillah setelah diteliti, nyata tidak ada ada nama student saya dalam senarai penumpang yang masih hilang ini.

Namun ada kira-kira 20 orang daripada penumpang pesawat ini terdiri daripada pekerja sebuah syarikat yang dalam perjalanan atas urusan perniagaan ke China.

Maka pada kursus hari itu, saya dan peserta yang menghadiri kursus itu mula berfikir, samada bisnes sambil melancong ini sesuatu yang menyeronokan atau sesuatu yang meyiksakan ?

Apa pula pandangan anda ? 

Saya pernah terlibat dalam kemalangan, rompakan, kecurian dan pelbagai malapetaka lain. Namun setakat ini, saya masih bahagia melancong sambil berbisnes.

Namun bila umur semakin meningkat, rasa malas berjauhan dengan keluarga mula muncul.

Mungkin begitu juga dengan ramai daripada kita.

Ada yang tidak dapat bercuti panjang daripada tempat kerja, ada yang mempunyai anak beberapa orang, ada yang mempunyai isteri yang cepat curiga. He he he.

Kini ada pula yang akan takut naik kapal terbang…

Semua ini boleh menjadi faktor yang menghalang kita untuk travel untuk perniagaan.

Samada kita bahagia melancong atau lebih bahagia berbisnes dari Malaysia, kedua-duanya tidak salah.

Bagi anda yang tidak mahu membuang masa di luar negara, anda boleh saja terus membeli secara borong di www.pusatborong.com dan bagi anda yang ingin melancong sambil berbisnes, anda boleh menyertai kami melalui www.kursusborongchina.com

Oh ya… tujuan saya menghantar email ini adalah untuk memberitahu anda bahawa terdapat perbezaan besar antara 2 kursus yang saya anjurkan iaitu

1. Kursus Borong China (www.kursusborongchina.com) -Bayaran RM 399

2. Kursus Usahawan Pusatborong.com (www.pusatborong.com) – PERCUMA Jika bertiga

Kursus Usahawan Pusatborong.com ini akan berlangsung pada 22hb Mac ini sebenarnya adalah kursus yang berbeza berbanding Kursus Borong China kerana kursus yang kedua ini adalah mengenai bagaimana untuk kita memborong tanpa perlu kita melancong.

Kursus Usahawan Pusatborong.com ini sesuai untuk mereka yang berikut 

- Mempunyai modal sekitar RM 500 – RM 5000 sahaja
- Tidak mempunyai masa untuk business travel
- Takut naik kapal terbang
- Tidak boleh meninggalkan keluarga untuk tempoh masa yang lama
- Masih bekerja dan membuat bisnes secara sampingan.

Jika anda mempunyai ciri di atas, anda perlu sertai kursus yang kedua secara PERCUMA ini. Di dalam kursus ini kami akan tunjukan anda bagaimana untuk anda mulakan perniagaan trading tanpa perlu ke luar negara untuk bisnes sampingan anda.

Jom join sekarang, segera hubungi Radzman di talian 017-2517515 atau 03-42667515. Sila sediakan nama dan no. telefon 3 orang yang akan menghadiri kursus pada 22hb Mac 2014 ini. 

Sekian, terima kasih

Shahabudeen Jalil

{ 1 comment }

 

 

Berikut di bawah ialah keratan akhbar Utusan Malaysia hari ini 29hb Oktober 2013 berkenaan produk baru kami di pasaran iaitu Cadar 3D.

Kepada anda yang berminat menjadi ejen sila lihat design di www.cadar3d.com dan hubungi kami di kursusborongchina@gmail.com untuk mendaftar.

Untuk menjadi ejen, anda perlu membuat pembelian minima sebanyak 50 sets dan modal yang diperlukan adalah kurang daripada RM 10,000

Hanya yang benar-benar serius sila email kami.

terima kasih

Shahabudeen Jalil

cadar3d utusan malaysia 1 cadar3d utusan malaysia 2Sumber : Utusan Malaysia

 

{ 1 comment }

20130822-030228.jpg

Pada bulan Ramadhan yang lepas, saya berkesempatan bertemu seorang sahabat lama saya yang juga seorang ustaz yang kini merupakan seorang usahawan jutawan.

Saya mengenali beliau sewaktu beliau menyertai Kursus Borong China dan Rombongan Memborong Usahawan ke China yang saya anjurkan pada tahun 2008.

Pada waktu rombongan itu, beliau banyak berbicara dengan saya mengenai pelbagai perkara terutamanya mengenai agama dan perniagaan. Beliau ini juga sangat kelakar orangnya.

Sehinggalah satu waktu tu kami sama-sama mendapat idea secara spontan. Dialognya lebih kurang sebegini.

SJ : Ustaz meniaga apa ye ? Saya tengok orang lain beli macam-macam barang. Ustaz relex jer dok lepak dengan saya.

Ustaz : Alahai budin, ana datang ni bukan nak borong sangat. Ana datang ni nak tengok-tengok saja. Dulu tok guru ana cakap, kalau merantau ni boleh dapat banyak manfaat.

SJ : Oh ye ke, Ustaz kerja apa ?

Ustaz : Kerja ustaz la. Takkan pilot pula. Hahaha

SJ : Jadi bagaimana ustaz dapat duit ?

Ustaz : Ada la sikit-sikit duit elaun. Tapi pendapatan utama Ana daripada menjalankan Kursus Pengurusan Jenazah.

SJ : Oh menarik tu. Saya pun kena belajar. Hahaha.

Ustaz : Ramai yang belajar tapi bila ada orang meninggal tak ramai yang tahu buat pun. Last-last saya juga yang mereka panggil.

SJ : Side income tak ada ke ?

Ustaz : Side income ? Ada la Ana jual kain jenazah jika ada orang meninggal dunia. Itu bukan side income sangat. Dalam sebulan beberapa orang jer yang mati. Kalau ramai orang mati ok la juga. Haha.

SJ : Iskhh Ustaz ni. Tak baik cakap macam tu. Tapi betul la jugak, nak tunggu orang mati dulu.

Ustaz : Ye la budin. Habis tu takkan hang nak suruh aku jual kain kapan kat orang hidup pula kan? Hahaha.

SJ : Eh ustaz, apa salahnya jual pada orang yang hidup ? Sebagai persediaan untuk mati. At least tak la kita menyusahkan orang lain lepas kita mati kan.

Ustaz : hahahaha… Kuat merapu hang ni Budin.

SJ : Ustaz tahu tak ? Di China ni, semua orang ada duit simpanan untuk majlis kematian mereka. Ada yang dah tempah kubur dan keranda sejak muda lagi.

Ustaz : Betul juga kan. Bagus juga idea ni.

SJ : Ustaz boleh jual kepada peserta kursus pengurusan jenazah ustaz tu. maksudnya ustaz buat satu beg yg lengkap dengan kain kapan dan kapas dan pelbagai alatan lain.

Ustaz : Eh, bernas ni. Kat mana boleh beli kain kapan banyak-banyak ? Saya nak try buat bisnes ni.

SJ : Esok pagi kita akan ke gedung borong tekstil terbesar di dunia. Kat sana nanti ustaz boleh cari kain apa saja. Yang bercorak pun ada.

Ustaz : Kena cari kain putih ja. Mana ada orang mati balut dengan kain baju kurung. Hahaha

Melalui idea yang kami dapat secara spontan ini, kini ustaz itu menjadi seorang pembekal “kit jenazah” yang sangat berjaya.

Beliau menjual kit jenazah kepada beribu orang yang hidup.

Alhamdulillah.

Anda juga boleh berjaya seperti beliau. Sertai Kursus Borong China dan jangan lupa kongsikan kisah ini bersama rakan-rakan anda.

Sekian, terima kasih

Shahabudeen Jalil

{ 0 comments }

Ini adalah email yang baru saya terima (jawapan akan menyusul di bawah) :

“Salam Sejahtera kembali..

Saya berminta sangat-sangat dengan apa yang saya baca dari coretan tuan, tapi apa yang menjadi persoalan saya ialah, saya bukan ahli perniagaan, saya tidak pernah berniaga secara online dan tidak punya kedai atau tempat untuk berniaga, saya Cuma ada minat yang mendalam dalam bidang perniagaan, (saya pernah buat jualan langsung dan membekal barang-2 secara kecil-kecilan sahaja) dari situ saya bertambah minat untuk berniaga..

Dengan itu saya ingin bertanya, bolehkah saya bersama-sama bengkel yang tuan sediakan ini kerana saya bukan ahli perniagaan besar-besaran,untuk orang macam saya ni darimana harus saya mulakan?

Jutaan terima kasih di atas ilmu tuan untuk berkongsi dengan saya.”

Jawapan saya :

Kita semua sebagai manusia dilahirkan ke dunia untuk mempelajari pelbagai kemahiran. Semakin kita besar, kita mula mahir untuk bercakap, merangkak, berjalan dan berlari. Semua kemahiran ini kita belajar dari orang lain dan kita praktikan sendiri sehingga kita mahir.

Begitu jugalah dengan kemahiran menjual. Menjual adalah satu kemahiran asas kemanusiaan yang perlu ada pada setiap orang. Setiap antara kita perlu menjual sekurang-kurangnya beberapa kali dalam hidup kita. Samada kita menjual kereta yang sudah kita pakai, atau rumah yang kita pernah duduki.

Jadi tidak ada apa yang salah dalam menjual. Malah ia adalah sesuatu yang sangat mulia dan berharga bagi setiap manusia. Dengan menjual, kita sebenarnya membantu pembeli kita untuk mencapai hajat mereka.

Jadi kepada puan yang bertanya, anda tidak perlu untuk takut atau malu untuk menjual. Dan anda tidak perlu menjadi ahli perniagaan atau korporat untuk memulakan perniagaan. Apa yang anda inginkan ialah hanya keinginan dan sedikit usaha untuk belajar dari orang lain buat permulaan. Selepas itu anda boleh berlatih sendiri dan mengambil manfaat daripadanya.

Anda boleh mendaftar kursus ini dan untuk membayar anda hanya perlu klik DAFTAR SEKARANG dan bersedia untuk mempelajari apa yang anda tidak pelajari sebelum ini di tempat lain.

Sekian dan saya doakan puan akan berjaya dalam perniagaan dan kehidupan dunia akhirat.

Terima kasih

Shahabudeen Jalil

{ 0 comments }

IMG_3176

Sepanjang Ramadhan yang baru kita lalui baru-baru ini, anda tentu dapat melihat pelbagai barangan yang dijual di pasaran oleh peniaga-peniaga. Ini tidak kurangnya dengan mereka yang berniaga secara online di internet.

Salah seorang sahabat saya yang berniaga hanya di facebook, memberitahu saya beliau telah mencecah jualan sehingga hampir RM 250,000 hanya dengan menjual barangan dari China. Keuntungan yang diperolehi pula bukanlah kecil, saya pasti sekurang-kurangnya 60% iaitu sebanyak RM 150,000. Peniagaan internet beliau pula hanya berfokus di rumah dengan isterinya membantu untuk memasukan produk dalam sampul surat sebelum dihantar kepada pelanggan di seluruh negara.

Jika anda juga ingin memulakan perniagaan seperti ini. Langkah pertama yang kita perlu buat ialah memilih produk jualan yang terbaik. Jika anda merasakan bulan puasa yang akan datang itu jaraknya terlalu jauh. Tidak mengapa, anda boleh bermula dengan memulakan kain ela atau kain pasang.

Jika untuk barangan biasa, ada antara mereka mendapatkan barangan dari GM Plaza, GM Plaza Klang dan Kenanga Wholesale City. Namun sebenarnya, harga di sana masih lagi mahal dan adalah lebih menguntungkan jika anda terus memborong dari sumber iaitu samada dari China atau Vietnam. (Namun kain ela dan kain pasang tidak boleh didapati di GM Plaza, GM Plaza Klang dan Kenanga Wholesale City)

Kain ela dan kain pasang ini boleh didapati dari pasaran di China ataupun di Vietnam. Ada yang meminati corak di Vietnam walaupun pasar borongnya tidak terlalu besar, manakala ramai pula yang meminati kain ela dan kain pasang yang didapati di China.

Kain pasang berkualiti tinggi boleh dibeli di China dengan harga semurah RM 15 semeter atau RM 60 sepasang. Manakala kain ini akan dijual di Malaysia dengan harga RM 180-220. Cuba bayangkan berapa banyak keuntungan yang dapat kita perolehi dengan memborong kain ela dan kain pasang ini.

Jika anda mempunyai kepakaran yang tinggi, anda boleh juga menjahit kain ini menjadi pakaian muslimah seperti baju kurung, jubah dan sebagainya. Namun dalam pemerhatian saya, kebanyakan pembeli kain ela dan kain pasang di China ini menjualnya tanpa dijahit.

Menurut mereka, pelanggan mereka mempunyai tukang jahit kegemaran mereka sendiri dan mereka lebih selesa menempah baju kurung ini mengikut rekabentuk citarasa mereka yang tersendiri.

Kepada anda yang mencari-cari PELUANG BISNES yang terbaik untuk hari raya tahun depan yang akan datang pada bulan Julai 2014, ini adalah peluang anda.

Anda boleh bermula dengan menyertai Kursus Borong China dan Rombongan Memborong ke China yang kami anjurkan. Kepada anda yang jatuh hati kepada corak citarasa Vietnam pula, anda juga boleh terus menempah untuk mengikuti rombongan borong ke Vietnam kami yang diadakan pada setiap bulan.

Hubungi kami segera di 03-42667515, 012-4067515 dan 012-4067515 atau daftar online hari ini di www.kursusborongchina.com

Sepanjang kursus dan rombongan ini juga, kami akan dedahkan anda dengan teknik-teknik pembelian yang terbaik dan efektif supaya anda tidak ditipu oleh peniaga di sana. Selain itu, kami juga akan memberikan anda contoh peniaga-peniaga yang telah berjaya selama ini.

Selain itu, kami juga akan membantu peserta yang menyertai kursus kami untuk membuat order semula dengan kaedah yang mudah melalui kami jika mereka tidak dapat berhubung dengan pembekal di sana. Jadi selepas anda pergi sekali ke China, anda boleh pesan melalui kami jika stok anda sudah kehabisan.

Jangan tunggu sehingga Ramadhan tahun depan untuk mengambil keputusan. Hubungi kami sekarang juga..

Shahabudeen Jalil

p/s : lebih banyak gambar di sini Borong Kain Pasang dan Kain Ela dari China. 

{ 5 comments }

Setelah dua kali kami menganjurkan mini seminar untuk mereka yang berminat ke Vietnam dan Indonesia, penuh penyertaan seramai 40 orang. Oleh yang demikian, mini-seminar ini akan diadakan semula pada 18hb Ogos 2013 ini.

Video di bawah akan menunjukan apa kata mereka yang telah menyertai dan mempelajari program memborong di Vietnam dan Indonesia ini

Sekian, terima kasih

Shahabudeen Jalil

{ 0 comments }

Pengalaman seseorang sewaktu memborong di China sudah tentu berbeza.

Ini adalah pengalaman salah seorang peserta rombongan yang dinukilkan di blog beliau.

Anda boleh baca di link di bawah

http://noriyatinawi.com/trip-to-guangzhou/

Sekian, terima kasih

Shahabudeen Jalil

{ 0 comments }

cargo-ship

Salah satu persoalan utama yang sering bermain di fikiran seseorang usahawan yang ingin memborong dan mengimport barangan dari China adalah mengenai cukai kastam atau duti import yang akan dikenakan.

Keadaan ini diburukan lagi dengan cerita-cerita seram yang berlegar di kalangan peniaga mengenai si pulan dan si pulan yang dirampas barangannya dan ada pula yang cerita mengenai tax yang sangat tinggi yang dikenakan oleh pihak Kastam Di Raja Malaysia.

Sebenarnya kebanyakan cerita ini hanyalah cerita dongeng yang tidak mempunyai asas daripada orang yang tidak pernah pun mengimport walaupun sekecil-kecil barangan dari China. Mereka ini hanya menyampaikan cerita daripada sumber yang mereka tidak tahu tanpa mengetahui bahawa penyebaran berita sebegini membuatkan ramai usahawan yang takut untuk menceburi bidang pengimportan barang dari China dan negara lain.

Berbalik kepada topik kita hari ini mengenai Cukai Kastam atau Duti Import barangan yang ingin anda borong daripada China. Sebelum kita pergi mendalam mengenai duti import, anda perlu memilih dulu kaedah penghantaran barang balik ke Malaysia. Terdapat beberapa kaedah di antaranya.

a. Membawa balik dengan bagasi (luggage) melalui kapal terbang. 

Kaedah ini adalah kaedah paling senang namun ianya kurang sesuai untuk perniagaan. Anda mungkin boleh membawa balik barangan semaksima 40kg bersama anda. Namun harus disedari, barangan sebanyak itu terlalu sedikit apabila perniagaan anda berkembang.

Untuk kaedah ini, apabila sampai ke KLIA atau LCCT di Malaysia, akan ada pihak kastam memeriksa barangan dan beg-beg anda. Jika anda ditahan, mereka akan melihat samada barangan yang anda bawa ini untuk perniagaan atau untuk kegunaan peribadi.

Jika untuk kegunaan peribadi, biasanya anda tidak akan dikenakan sebarang cukai.

Manakala jika mereka mengesyaki barangan ini adalah untuk jualan. Mereka akan meminta resit daripada anda. Jika anda tidak berjaya memberikan resit pun, sudah memadai anda memberitahu mereka berapa nilaian barangan yang anda beli ini secara kasar. (Biasanya kita akan beritahu harga yang rendah kerana cukai akan dikenakan berdasarkan nilaian barangan yang kita beli.)

Katakan secara total anda memberi tahu harganya RM 3000. Biasanya pihak kastam akan meminta kita untuk membayar daripada 10-30 % daripada nilaian tersebut. Namun dengan pihak kastam di airport ini anda boleh tawar-menawar dan biasanya caj yang dikenakan adalah berdasarkan budi bicara mereka saja.

Alasan yang biasa digunakan sewaktu di sini ialah

- baru memulakan bisnes

- beli untuk anak-anak saudara yang ramai

- tak bawa duit yang banyak dalam tangan (dengan muka kesian)

Semua alasan ini walaupun telah mereka tahu, mereka masih lagi menerima dan biasanya mereka hanya akan kenakan caj sekitar RM 100-200 sahaja walau banyak mana barangan yang anda bawa sekalipun.

Jarang sekali kes barang dirampas atau ditahan oleh pihak kastam di sini. Anda hanya perlu ikhlas menceritakan barangan yang anda bawa.

Terdapat satu kes barangan yang dirampas oleh pihak kastam ialah apabila salah seorang pemborong ini membawa buah-buahan. Menurut informasi yang saya terima, barangan yang mempunyai kebarangkalian besar untuk ditahan ialah barangan buah-buahan, sayur-sayuran dan ubat-ubatan.

Jika anda memborong dari China, sudah tentu ini bukan barangan yang anda ingin untuk bawa balik.

b. Menghantar melalui kargo udara (airport to airport)

Kaedah kedua ini pula adalah penghantaran melalui karga udara (air kargo) ataupun lebih dikenali di China sebagai “airport to airport”.

Kaedah ini biasanya digunakan dalam keadaan kita memerlukan barangan ini dalam tempoh yang cepat. Barangan melalui kaedah ini akan dihantar dengan kapal terbang dan dijangkan sampai hanya dalam tempoh masa 3-5 hari sahaja.

Untuk penghantaran kaedah ini, anda perlu menggunakan syarikat air kargo di China. Anda juga boleh menghubungi kami untuk menguruskan penghantaran melalui udara seperti ini.

Caj yang dikenakan untuk kaedah ini adalah sekitar RM 12-20 berdasarkan berat dan barangan yang dihantar.

Barangan biasanya akan disukat keberatannya berdasarkan berat barangan ataupun “volumetric weight”. Jika sesuatu barangan itu ringan tetapi besar, kaedah volumetric weight akan dikenakan.

Formula pengiraan volumetric weight ialah dengan mendarabkan panjang x lebar x tinggi (semuanya dalam unit cm) dan dibahagikan dengan 6000.

Contohnya, jika anda menghantar barangan dengan berat 5kg di dalam sebuah kotak dengan dimensi 35 cm x 36 cm x 50 cm. Pihak air cargo tidak akan mengira kotak ini sebagai 5 kg. Mereka akan mengira volumetric weight kotak ini iaitu

(35 x 36 x 50)/6000 = 10.50 kg. 

Jadi kotak ini tidak akan dikira sebagai 5 kg, tetapi 10.50 kg (yang mana lebih tinggi)

Terdapat juga barangan yang dilarang untuk penghantaran melalui udara iaitu barangan seperti charger dan barang-barang elektronik yang mempunyai litium atau bahan-bahan logam yang dilarang. Untuk masalah ini, biasanya kami akan menghantar melalui lori dari Guangzhou ke Macau atau Hong Kong sebelum dihantar menaiki kapal terbang dari situ.

Untuk penghantaran udara dari China ini, pihak air cargo di China akan memberikan anda satu resit yang dikenali sebagai “Airway Bill”. Peranan Airway Bill ini adalah sebagai resit pemilikan untuk barangan yang dihantar.

Apabila barangan tiba di kawasan karga KLIA, anda akan dihubungi dan terdapat dua syarikat utama yang mengendalikan kargo iaitu KLAS KARGO atau MAS KARGO. Mereka akan meminta anda untuk hadir ke Cargo Village KLIA untuk urusan mengambil barangan ini.

Setibanya anda di Cargo Village KLIA ini, anda perlu mengemukakan Airway Bill untuk urusan pelepasan barangan ini dari pihak karg0 dan seterusnya dari pihak Kastam Di Raja Malaysia.

Seperti biasa, pihak Kastam akan memeriksa resit pembelian dan akan mengenakan caj cukai ini berdasarkan barangan yang anda ingin bawa masuk. Jika ini adalah barangan biasa, anda akan dikenakan hanya caj kastam sahaja yang bermula dari 10% sehingga 30%.

Barangan yang bermasalah adalah barangan yang melibatkan Teks Al-Quran, Audio Al-Quran, tumbuh-tumbuhan, buah-buahan dan barangan ciplak jenama terkenal.

Jadi jika anda dalam kategori membawa masuk barangan ini, pastikan anda mendapat kelulusan pihak Kementrian Dalam Negeri terlebih dahulu. Bagi barangan elektronik pula, anda mungkin akan memerlukan kelulusan pihak SIRIM terlebih dahulu.

Biasanya jika barangan ini tidak mempunyai sebarang syarat di atas, anda hanya perlu membayar cukai itu dan mengambil keluar barangan anda samada dengan kereta atau lori.

Jika anda mempunyai keraguan dalam hal ini, anda boleh menghubungi kami untuk menguruskan pelepasan bagi barangan yang dihantar daripada udara ini.

c. Penghantaran Barangan Melalui Laut

Kaedah penghantaran melalui laut memakan masa kira-kira 3-4 minggu jika semuanya berjalan lancar. Kaedah ini adalah kaedah yang terbaik dan paling murah untuk perniagaan. Melalui kaedah inilah hampir 99% peniaga membawa masuk barangan mereka ke Malaysia dari China, Vietnam dan Indonesia.

Kaedah ini terdiri daripada dua jenis pula.

1. Penghantaran kurang dari satu kontena

Penghantaran kurang daripada satu kontena biasanya dilakukan oleh peniaga-peniaga kecil. Manakan tidak, bagi peniaga kecil, nak memenuhkan satu kontena sudah tentu memerlukan modal yang besar.

Untuk kaedah seperti ini, anda boleh berkongsi kontena dengan peniaga lain untuk membuat penghantaran balik barangan. Syarikat saya Anzac Consultancy adalah syarikat perkongsian kontena yang paling besar dan paling aktif untuk penghantaran barang dari China ke Malaysia.

Apa yang kami buat ialah kami kumpulkan semua barangan daripada pemborong dan muatkan dalam sebuah kontena. Dari situ, kami akan uruskan penghantaran balik barangan ini, pengurusan dokumen, pengurusan perkapalan, pengurusan kastam dan penyimpanan barang. Kami juga menguruskan penghantaran terus ke pintu rumah anda.

Kaedah ini selamat dan paling murah. Anda akan terkejut kerana kos purata penghantaran jenis ini hanya boleh dikatakan sekitar RM 1.00 sahaja bagi setiap helaian baju (jika anda mengimport baju).

Penghantaran melalui laut tidak dikira mengikut berapa berat barangan yang anda hantar, ianya dikira mengikut isipadu barangan yang dihantar.

Isipadu ini biasanya dikira berdasarkan kaedah CBM = Cubic Meter atau Meter Padu. Satu meter padu bermaksud 1 meter panjang x 1 meter lebar x 1 meter tinggi.

Jadi kotak-kotak anda akan dikira isipadunya sebelum dimasukkan dalam kontena. Pihak kami juga mengenakan caj berdasarkan isipadu barangan ini.

2. Penghantaran satu kontena penuh

Untuk penghantaran satu kontena penuh, pertama sekali anda perlu mengetahui kontena jenis manakah yang anda perlukan untuk penghantar, terdapat 3 size biasa kontena iaitu

- 20 kaki 

- 40 kaki

- 40 kaki (high cube)

20 kaki adalah kontena paling kecil dan 40 kaki high cube adalah yang paling besar.

Setelah memilih kontena yang dimahukan yang bersesuai dengan barangan yang anda ingin beli dari kilang, anda memerlukan pula beberapa dokumen yang penting iaitu

- BL – Bill Of Lading

- Commercial Invoice 

- Certificate of Origin

- Packing List 

Biasanya semua dokumen ini perlu disiapkan oleh syarikat fowarding anda di China. Jika anda tidak tahu syarikat mana yang sesuai, anda boleh melantik kami sebagai fowarding agent anda di China. Memandangkan kami beroperasi sepenuhnya di China dan Malaysia, ini akan memudahkan kerja anda.

Setelah semua dokumen ini sudah disiapkan, barangan akan dihantar ke pelabuhan di China dan seterusnya akan belayar selama 4-5 hari sebelum sampai di Pelabuhan Klang. Di sini kita perlu membawa semua dokumen ini untuk membuat pelepasan.

Pengiraan cukai kastam juga adalah berdasarkan Commercial Invoice yang anda beri kepada mereka. Ramai yang meletakkan harga terlalu rendah di dalam Invois dengan tujuan untuk dikenakan caj kastam yang rendah. Ini kekadang boleh jadi idea yang baik dan kekadang boleh membawa malapetaka.

Ia akan membawa malapetaka jika invois anda itu tidak dipercayai oleh pihak kastam. Dalam keadaan sebegini, pihak kastam akan membuat pemeriksaan sendiri dan jika kontena anda diperiksa sebegini, anda biasanya terpaksa membayar 2-3 kali ganda lebih mahal.

Jadi harga dalam invois itu biarlah berpatutan.

Sebenarnya, jika saya nak cerita dengan lebih mendalam, mungkin artikel ini tidak mencukupi kerana banyak yang saya perlu tunjukan kepada anda. Oleh yang demikian, untuk anda yang ingin mengetahui lebih lanjut, anda boleh menyertai Kursus Borong China yang kami anjurkan, jika anda tidak berkesempatan, anda boleh membeli DVD dan Modul yang kami sediakan untuk anda. Kepada anda yang inginkan konsultansi secara peribadi, kami juga menyediakan pakej ini buat anda.

Sekian, terima kasih

Shahabudeen Jalil

{ 33 comments }

banner kbc

Ada berita baik di sini untuk mereka yang berada jauh daripada kami dan tidak berkesempatan untuk menghadiri Kursus Borong China yang kami anjurkan. Juga bagi mereka yang sibuk dan tidak mempunyai masa. Kini anda boleh belajar secara terperinci langkah demi langkah untuk belajar ke China melalui DVD KURSUS BORONG CHINA yang baru kami keluarkan ini.

Pertama sekali, anda yang ingin berniaga dalam bidang penjualan barang tentu tahu bahawa anda tidak boleh mengabaikan bidang pemborongan. Ianya sangat penting. Tanpa pengetahuan dalam bidang ini, lambat laun perniagaan anda akan rugi dan lenyap ditelan pesaing.

Yang kedua pula, untuk memborong dengan efektif anda perlukan ilmu. Tanpa ilmu anda akan habiskan MASA. WANG DAN TENAGA yang banyak dalam bidang ini. Cara terbaik untuk menyelamatkan MASA, WANG DAN TENAGA anda ialah dengan belajar daripada orang yang mengetahui.

Dalam bidang pemborongan, saya yakin syarikat saya adalah yang terbaik. Kami mendapat kepercayaan ramai usahawan, swasta, agensi kerajaan dan kerajaan sendiri.

Berikut di bawah ialah HADIAH PERCUMA dengan pembelian  DVD KURSUS BORONG CHINA ini

1. DVD KURSUS BORONG CHINA

2. Modul Lengkap Kursus Borong China

3. Modul Borong Vietnam

4. Modul Borong Indonesia

5. Diskaun RM 150 untuk mengikuti Rombongan Memborong ke China (Yiwu atau Guangzhou)

6. Diskaun RM 100 untuk mengikuti Rombongan Memborong ke Vietnam

7. Diskaun RM 150 untuk mengikuti Rombongan Memborong ke Indonesia

6. Pertolongan kecemasan percuma, jika ada kecemasan nanti di China seperti kehilangan passport, kecurian wang, sakit atau kematian sewaktu di China

PENTING : HADIAH INI SEMUA UNTUK 100 ORANG PERTAMA INI SAHAJA. Selepas daripada temph ini, anda hanya akan mendapat DVD sahaja, itupun denga harga biasa RM 399 Tanpa Diskaun

TEMPAH SEKARANG

Di atas ialah hadiah bernilai ribuan RINGGIT untuk pelaburan kecil anda.

Jangan berlengah lagi… TEMPAH SEKARANG

Tawaran ini terhad kepada 100 orang sahaja.

Sekian, terima kasih

Shahabudeen Jalil

{ 6 comments }